Vi kender det allesammen. Du skal købe noget på nettet, men du er ikke helt sikre på om vi stoler på webshoppen eller ej. Den ser ægte ud, og har lige netop det produkt du gerne vil have og til den pris du gerne vil betale. Men der er et eller andet der gør at du ikke trykker på “Køb”.

For de webshopejere der har rent mel i posen, er det ærgerligt at gå glip af kunder, alene fordi kunderne ikke stoler helt på webshoppen. Ofte er det de mindste ting, der kan gøre forskellen, når en potentiel kunde er lige ved at gennemføre købet, men ender med at springe fra i sidste øjeblik. Vi har samlet en række nemme tips til, hvordan du får kunderne til at indse at de rent faktisk kan stole på dig og din webshop.

1. SSL-certifikat

Et SSL-certifikat er den besøgendes sikkerhed for at de befinder sig på en sikker hjemmeside, og at deres data krypteres og derfor ikke overvåges af andre. Langt de fleste websites har et SSL-certifikat, og mange kigger også efter det når de besøger en side, så de kan være trygge ved at besøge en sikker hjemmeside. Rigtig mange computere og smartphones advarer også brugerne når de er på vej ind på en side, der ikke har SSL-certifikat.

2. En overskuelig footer

En overskuelig footer er vigtig, når dine besøgende leder efter informationer om virksomheden. Måske leder de efter et sted at kontakte dig, dit CVR-nr, din FAQ, handelsbetingelser eller dine profiler på de sociale medier. Mange nervøse brugere får også mere ro i maven, når de kan se at virksomheden har en fysisk adresse.

3. Vis hvem I er

Mange virksomheder har en “Om os”-side, og det har de af en grund. For mange kan det virke upersonligt at handle online, og mange vil gerne vide hvem der sidder på den anden side af skærmen. Især hvis det er et familieejet brand, eller der bruges personlige historier eller billeder i markedsføringen. De fleste vil gerne vide hvem de køber fra, da mange gerne vil støtte op omkring en drøm eller en mindre virksomhed. Del derfor også gerne jeres anmeldelser eller historier med jeres besøgende – det giver endnu en dimension til sidens personlige brand.

4. FAQ

Som tidligere nævnt er det en god idé at have en FAQ på jeres webshop. Så kan kunderne relativt hurtigt finde svar på deres spørgsmål, og de behøver ikke nødvendigvis at kontakte jer for at få svar. Rigtig mange vil gerne selv kunne finde svar, og løse problemerne selv. Det gør det nemt for kunderne at handle hos dig, og det er et kæmpe plus i en tid, hvor kunderne forventer en så nem og hurtig købsrejse som overhovedet muligt. Desværre smutter de fleste kunder ved første tegn på besvær, og det gælder også deres tryghed. En besværlig købsrejse sender også et faresignal til dine kunder, så det er i din bedste interesse at gøre det så sømløst og nemt som muligt.

5. Logoer

Vis gerne jeres samarbejdspartnere frem! Ligesom Sikkerhedsmærket giver de besøgende en vis tryghed og genkendelighedsfaktor, er der også mange andre logoer som du kan bruge til at give sine besøgende ekstra tryghed. Måske bruger du MobilePay som en betalingsmulighed? Måske bruger du Visa?

Ved at bruge deres logoer “låner” du lidt af deres troværdighed, præcis ligesom det er meningen at Sikkerhedsmærket skal gøre for din webshop eller website. På den måde kan I sammen skabe mere tryghed for jeres kunder.