Webshopejere skal begynde i god tid, hvis de vil have mest muligt ud af Black Friday. Derfor anbefaler vi at du går i gang mindst to måneder før Black Friday. Grunden til det er at konkurrencen  på selve dagen er helt utrolig høj, og det er derfor svært at trænge igennem med netop dit budskab. Fokusér i stedet på at få en masse besøgende ind på din side, og få flere signups til dit nyhedsbrev. Det data kan du nemlig bruge i din annoncering på Black Friday – med stor succes. Men hvordan gør du så det?

Start i god tid før Black Friday

Allerede 2 måneder før kan du starte med at køre Trafik-kampagner, og Lead Ads for at få besøgende ind på din side og for at indsamle mailadresser til dit nyhedsbrev. De besøgende på din webshop kommer i en målgruppe, som du så kan vælge når du kører retargeting annoncer før, under og efter Black Friday. Du kan vælge at målrette sidens tidligere besøgende, eller du kan lave et lookalike audience og målrette personer, der minder om dine besøgende.

Nyhedsbrevet er, i modsætning til den betalte Facebook annoncering, “owned media”, hvilket betyder at du ikke skal betale for at annoncere til din mailliste, når de først er kommet på den. Da annonceringspriserne stiger meget under Black Friday kan det være smart at supplere med en solid e-mail marketing strategi, så du kan konvertere personer fra din mailliste om til kunder. De fleste har stor succes med at give en rabatkode i bytte for et signup, eller i hvert fald give noget i bytte for deres e-mail.

Opgradér din serverkapacitet og sørg for at din webshop kan tåle et stort pres

Rigtig mange har oplevet at deres hjemmesider er gået ned under presset på store shoppingdage som Black Friday. Derfor er det en rigtig god idé at kontakte sit webbureau eller webudvikler i god tid, så de har tid til at opgradere din serverkapacitet. Rigtig mange tror at deres webshop kan klare presset, men det er sket før at store webshops er gået helt ned og mistet rigtig meget omsætning.

Sørg for sikkerheden

Da der sker så mange transaktioner på samme dag, og folk ofte har travlt med at sikre sig alle de gode tilbud, er Black Friday desværre også et slaraffenland for svindlere. Sørg for at ingen kan tro at du og din webshop er noget svindel, ved at gøre dit Sikkerhedsmærke tydeligt for alle besøgende. Sørg også for gennemsigtighed og nem adgang til handelsbetingelser og kontaktinformation.

Under Black Friday: Målret dine kampagner

Vi shopper i højere grad fra mobilen. Især på dage som Black Friday, hvor ingen vil gå glip af et godt tilbud på farten. Derfor skal din annoncering og din hjemmeside naturligvis være responsiv og klar til det mindre format, i lige så høj grad som til desktop.

Specificér dine søgeord/keywords

Under Black Friday søger folk ikke efter brands, men derimod efter specifikke varer. Derfor skal dine varer være optimeret efter de rigtige keywords, så du kan blive fundet blandt dine mange konkurrenter. Så vær specifik når det kommer til kategorier og produkter på Black Friday – det kan give dig en del ekstra kunder, hvis du bliver fundet på de rigtige søgeord.

Vi håber at du og din webshop er klar til Black Friday!