Et gennemskueligt købsflow er vigtigt for at sikre kunden en god oplevelse når de handler hos en virksomhed. Kunden må ikke være i tvivl om hvad de køber, prisen, handelsbetingelser, løbende forpligtelser og andet inden de trykker “Køb”.
Hvad betyder et gennemskueligt købsflow?
Kunden skal altså være fuldt ud klar over hvad det er de køber, betaler og forpligter sig til inden købet gennemføres. Derfor skal forbrugere aktivt acceptere virksomhedens handelsvilkår inden de kan godkende købet.
Yderligere skal forbrugeren også aktivt tilmelde sig ekstra ydelser, mersalg og nyhedsbrevet, og må altså ikke være tjekket af fra starten. Det gennemskuelige købsflow er med til at sikre kundens oplevelse, så de ikke bliver snydt eller vildledt af virksomhederne. Derfor skal der også fremsendes en ordrebekræftelse på købet, så kunden kan læse det igennem og sikre sig at det også var det de gik med til under købet på siden.
Som en ekstra sikkerhed skal købet foregå på en krypteret og sikker forbindelse (SSL).
Sådan skaber du et gennemskueligt købsflow på din webshop
Sæt dig selv i kundens sted. Hvordan vil du gerne føres igennem købsflowet, når du skal købe en vare online? Skal det ikke være overskueligt og simpelt?
Nogle webshops har for mange trin, besværlige formularer og skjulte bokse, der gør det forvirrende og til en træls opgave at gennemføre. Al information skal være lettilgængeligt og nemt at forstå.
Hvis du sørger for at alle betingelser, ekstra omkostninger og tilmeldinger er tydelige og gennemskuelige for kunden, er du allerede et godt stykke af vejen. Sørg for at kunden ikke kan være i tvivl om varen, egenskaber, pris og levering, og gør det tydeligt (naturligvis ved at linke direkte) til handelsbetingelserne, så de kan læse dem inden købet gennemføres.
Et godt købsflow
Der er mange delte meninger om hvad et godt købsflow er. Fælles for dem eller er dog at det skal være simpelt og overskueligt. Hvis ikke den er det, risikerer virksomhederne at kunderne simpelthen falder fra i processen, og ender med købe deres varer et andet sted.
Mange bruger en trinindikator, så kunderne kan se hvor mange trin de mangler for at nå til den endelige checkout. Rigtig mange webshops har også indført tunneldesign, hvor designet i købsprocessen er gjort slankere og mere simpelt end resten af hjemmesiden. På den måde er fokus nemlig helt og holdent på checkout, og brugeren bliver måske ikke fristet eller distraheret af andre ting.
Øg konverteringsraten med et godt købsflow
Forbrugerne er utålmodige og gider ikke noget besvær. Derfor kan du godt regne med at de smutter, så snart der er noget der ikke fungerer optimalt i købsprocessen. Og det er ærgerligt, da det koster dig et salg. For at forbedre din konverteringsrate kan du lave en test på siden, hvor du gennemgår processen trin for trin, for dermed at se om der er noget i den der kan optimeres.
Stil dig selv disse spørgsmål:
- Hvordan finder du dit produkt?
- Hvor let er det få lagt det rigtige produkt i kurven?
- Hvordan bliver du ledt videre til checkout-siden?
- Hvor nemt er det at få lov til at betale?
- Er det nemt at finde handelsbetingelserne?
Forhåbentlig er du nu i stand til at optimere købsprocessen og gøre den mere gennemskuelig.